”Vilka nerver!”

”Vilka nerver”, ”Fatta hur ont jag fick” och ”Bättre begagnad kropp till salu” – citat efter en måndagsmatch mellan Marbäck och MIF.

Några regnstänk träffade vindrutan när vi svängde av 157:an och in mot Bäckavallen. Lagom till att grabbarna knutit på sig skorna hade det dock spruckit upp och kvällen bjöd på fint matchväder, om än med några hundra knott för mycket.

Första halvlek brukar inte vara vår bästa och denna match var inget undantag. Vi höll oss till planen att pressa ut och spela på vår högerkant, men kom alltför långt ifrån i försvarsspelet, vilket gav Marbäck ytor. Vi försökte dock spela upp boll, men kom inte till speciellt många chanser. Likaså var det chansfattigt från de blåkläddas sida. Först i 39:e minuten kom det första riktiga läget, då Lillstins gick på en djupledsboll. Målvakten rusade ut, men Lillstins kom först på boll genom att sträcka ut älgabenen och tåa iväg bollen. Den ändrade bollbanan hjälpte dock inte då målvakten ändå kunde rädda undan.

Istället var det Marbäck som tog ledningen. En djupledspass rensades bort av MIF-försvaret och bollen hittade ut på deras vänsterkant, till Jakob Edman, som lyfte bollen mot bortre. Den damp ner i nät dryga decimetern innanför stolpen och det gav Marbäck 1-0. Efter det skapade MIF tryck mot marbäcksmålet, men utan resultat.

Kvitteringen kom istället efter lite mer än tio minuter in i andra halvlek. Marcus M rusade upp och bröt ett blått uppspel. Med bollen vid fötterna tog han sig ner förbi en försvarare, innanför en annan, och strax över kortlinjen drämde han upp 1-1 i nättaket.

Innan Marcus målMarcus mål

I 61:a såg det sedan ut som att MIF skulle ta ledningen. Pontus kastade inkast till Lillstins, som chippade bollen över backlinjen till StorStins. Han släppte loss skottet som gick i kryssribba och ut. ”Vi brukar ju bli bättre i andra” hade Micke C peppat med i halvlek – och det stämde. Vi kom bättre i pressen och rullade mer boll. På så vis skapade vi mångt mer chanser än i första och poängen verkade inte vara långt borta.

I 69:e fick vi inte undan bollen i deras uppspel och de kunde trycka mot mål. Bollen hittade till slut ut till Andreas Svensson, som smäckte in 2-1 bakom Basse. Två minuter senare tog Mackan J hand om en frispark snett utanför straffområdet. Skottet gick mot första stolpen och målvakten kastade sig ut och räddade. Den följande hörnan nickades sedan undan vid första stolpen.

Aj, aj, aj! Efter 74 minuter blåste domaren i pipan och pekade bestämt mot straffpunkten, efter att Micke C hållit undan en förhållandevis fri marbäcksspelare med bra skottläge. Marbäcks nummer 10, Kamer Preten, klev fram men fick inte träff på bollen, som rullade en decimeter utanför stolpen.

Klockan tickade på och vid sidan av plan började Andreas C värma upp. Jannes tanke var att flytta upp på 4-3-3, men lagom till att planen skulle sättas i verket kom Pontus, grinande illa, och klagade över ryggont. Gurra fick flytta in på mittback och Andreas gå in på ytterback, medan Pontus fick lägga sig på bänken. En snabbfix senare var Pontus redo att gå in igen, denna gång i anfallet, och vi gick således upp på 4-3-3. Resultatet blev allt mer chanser framåt. Med fem matchminuter kvar gick Marcus M hårt upp i en nickduell, fick iväg bollen till Lillstins, som förlängde förbi målvakten. Där kom Pontus farande och nickade in reduceringen 3-2. (Observera Pontus vid stolpen)

Pontus målEfter Marcus mål

Vi fortsatte trycka på, men tiden rann ut. Trots att vi var SÅ nära en pinne, så stod det ändock 3-2 när domaren blåste av matchen. ”Vilka nerver!” utbrast deras tränare efter matchen innan han fyllde i med att vi ju ”är mycket bättre än tabellen visar!”.

Efter matchen vankade det ut en klart mörbultad marbäcksspelare från omklädningsrummet. ”Jag fick en 200-kilos koloss över mig!” beklagade sig den uppskattningsvis 70 kilo tunga/lätta killen. ”Jag tappade ju luften! Fatta hur ont jag fick!” skrattade han när han, med handen mot svanken, haltade sig förbi en referatskrivande lagledare. Det säger lite om att det var en tuff match, så väl spelmässigt som fysiskt i närkamper. Kort efter kom StorStins ut, suckandes: ”Bättre begagnad kropp till salu! Till högstbjudande!”. Då det för närvarande var tomt på folk utanför omklädningsrummen var det svalt intresse, men för er läsare hälsar han att erbjudandet kvarstår. Eventuellt byte välkomnas också. ”Allt av intresse!” hälsar StorStins.

På lördag 13/6 är det dags igen! Då är det derby, borta mot Länghem, som står på schemat. Vi ses där!

Målchans!