Vi hade i alla fall (inte) tur med vädret!

All utveckling har toppar och dalar. Om matchen mot Äspered var en topp, så var insatsen borta mot Dannike en dal. Men vi hade ju i alla fall tur med vädret! Eller vänta lite nu....

(Referatet innehåller litteratur-nörderi. Känsliga läsare varnas…)

Inom litteraturen används, som ni vet, miljön, t.ex. vädret, för att förstärka diverse känslor. Precis så såg det ut i bortamatchen mot Dannike. Från tränarhåll var känslan inför matchen god. Regnmolnen hade dessutom börjat spricka upp, solen kom fram och vi hade inför matchen en god insats mot Äspered med oss i bagaget.

Vi känner dock igen matchstarten: Efter ett par minuter låg vi under med ett mål. Matchen var enbart två minuter gammal då Dannike spelade ut åt sitt vänster, vartefter bollen lades in till en fristående Erik Westberg. 1-0 och uppförsbacke. I horisonten tornade svarta regnmoln upp sig, men sidoflaggan vittnade om att de ändå skulle kunna blåsa förbi, utan att drabba oss. Efter 22 minuter var det kvitterat. Marcus M la bollen snyggt ner genom Dannikes backlinje, där Mange kom löpande. Magnus petade bollen förbi den utrusande målvakten och kunde ohotat driva ner och passa bollen över mållinjen. Med halvtimmen gången vände vinden och med den kom regnmolnen, som spydde ut vätan ända in i avbytarbåsen. Samtidigt som spelarna kröp allt längre in, i ett desperat försök att undkomma en ovälkommen kalldusch, la Dannike en frispark. Bollen rensades undan av MIF-försvaret, men kom snabbt tillbaka. Jonatan Stomdberg stod mellan våra mittbackar, och plockade säkert ner bollen på foten innan han drev ut åt höger och lyckades skotta in 2-1 förbi Johan. Minuten senare kommer passet ut till höger och bollen passades in till en fri Andreas Andersen, som satte 3-1 till Dannike. I 42:a minuten slogs bollen åter ut åt höger, denna gång till Dannikes Jimmy Carlsson. Han vände och vred förbi såväl Johan som Andreas och skottade in 4-1.

Summa summarum: Första halvlek var inte vår bästa. Vi hade för långt mellan lagdelarna och fick inte till passningarna. I halvlek gjordes därför flera byten och omflyttningar i uppställningen. In med Henke på högerkanten och ner med Gurra på ytterbacken. Ivarsson flyttades ner från mittfält till försvar, Mackan J gick ner från anfall till mittfält och Stinsen kom in på anfallet. Nu hade vi ny uppställning, med bröderna Stins i anfallet och dubbelmacka på mitten. Nog skulle det ge resultat?

Jo då, det gjorde det, även om starten på andra, rent resultatmässigt, kunde ha varit bättre. Redan i 48:e minuten ökade Dannike på till 5-1. En spelare kom på djupet, till vänster i straffområdet. Johan kom ut för att plocka boll, men fick istället med sig spelaren. Straffen tog Andreas Andersen hand om och han satte säkert bollen i högre delen av målet då Johan gick åt vänster. 6-1 kom sedan i 55:e minuten, då vi tappade boll i straffområdet. Bollen plockades upp och passades in till Andreas Andersen som gjorde sitt tredje mål för kvällen, samtidigt som regnet öste ner. ”Mina anteckningar mår inte bra” grymtade jag medan jag blåste uppgivet på de dyblöta sidorna varifrån anteckningarna rann all världens väg.

Avståndet uppåt blev alltså stort i början av första halvlek, men samtidigt kom Månstad upp allt mer i anfall och skapade många bra chanser. ”Vi har börjat hitta hôlerna i alla fall!” konstaterade Janne från sidlinjen. Minuterna efter Dannikes 6-1-mål la Stinsen en crossboll ut till Mange, som drev ner mot mål, med en försvarare tätt intill sig. Han drog iväg ett skott, men målvakten vickade bollen utanför målramen. Efter ytterligare ett par minuter skottade Mange på nytt, men det täcktes av dannikeförsvaret. Bollen gick ut till Lillstins som gick på skott, men målvakten kastade sig och räddade snyggt. Reduceringen var dock inte många minuter borta. Först skulle dock Dannikes nummer 10, Johan Lindberg, få sitt andra gula kort och därav utvisning.

Med 72 minuter på klockan gjorde Remstam ett inlägg, som hittade ut till Stinsen. Han skottade och bollen tog därefter på ett par ben innan den hittade in i nätet. 6-2 och ett efterlängtat MIF-mål. Stinsen fick själv en bra målchans tio minuter senare, när Marcus M passade in till honom. Stinsen drog till med vänstern, men målvakten lyckades få händerna på bollen och styrde den in i stolpen och ut till hörna. På hörnan var det Lillstins som hoppade höst, men nicken gick utanför. Under tiden som Månstad började skapa framåt sprack molnen upp på nytt och släppte fram några strimmor ljus. Solen hade dock redan hunnit gå ner bakom trädtopparna och vi fick 6-2 som resultat efter 90 minuter.

Nu har vi en vecka kvar till nästa match. Fredag 22 maj klockan 19.00 tar vi emot Gånghester/Målsryd hemma i parken. Vi hoppas på bättre väder och mer MIF-mål då. Vi ses på fredag!

Månstads IF Emelie Magnusson

Av: Emelie Magnusson

Emelie är Månstads IF:s f.d. lagledare med ett förflutet som spelare i både Tranemo IF och Nittorps IK. Lagledarkarriären började i NIK.

13 maj 2015 Kl. 19.00
Dannehov