Säsongens första hemmaseger!

Äntligen kom en efterlängtad hemmaseger. Att matchen dessutom bjöd på ett fint MIF-spel och ett oerhört snyggt frisparksmål gjorde ju inte saken sämre!

Månstad började matchen klart bäst, förde spelet och skapade chanser framåt. Bollen gick i nät redan efter tretton minuter, efter att Mathias passat in till Magnus. Han drev in, sköt och på returen kastade sig såväl Lillstins som Gånghester/Målsryds målvakt. Bollen rullade in, men innan den korsade mållinjen blåstes det av för frispark för våra svartklädda gäster. Vi fick därför vänta ytterligare en kvart på ledningsmålet.

Det sägs ju att träning ger såväl färdighet som resultat, vilket vi fick facit på efter dryga halvtimmen in i matchen. Dagen innan hade träningen bland annat handlat om frisparkar, där Magnus fått träna in siktet på högerfoten. I matchens 31:a minut hade Magnus drivit in och skottat, men hindrats för att nå returen. För det fick han en frispark med sig, strax utanför straffområdet, till målvaktens vänster. Gånghester/Målsryds målvakt ställde upp muren och Magnus klev fram för att ta hand om frisparken. Nu ville vi se en repris av de frisparkar han lagt dagen innan. Då syftar jag givetvis inte på den som mosade Ivarssons lår, utan de som skruvade sig runt muren och in vid första stolpen. Det blev en repris av det sistnämnda. Efter en halvtimme hade Magnus alltså stått för ett oerhört snyggt frisparksmål och gett Månstad ledningen med 1-0.

Sen var det ju det här med att vi (o)gärna släpper in något mål bakåt. Efter 36 minuter fick Gånghester/Målsryd en hörna, och när bollen damp ner vid bortre stolpen, hos två omarkerade spelare, var det bara att smälla sig i pannan med anteckningsblocket och konstatera att kvitteringen till 1-1 var ett faktum. Skit också! Nåväl, fortsatte vi bara att spela lika fint som i första halvlek så skulle vi ta hem det här. I första hade Gånghester/Målsryd enbart skapat ett fåtal lägen och gjort mål på en klar markeringsmiss från vår sida.

I andra halvlek inledde Gånghester/Målsryd med att trycka på framåt, men matchbilden hittade snart tillbaka till densamma som i första halvlek. Efter 53 minuter tog Månstad åter ledningen. Gurra tog hand om en frispark på mittplan och la in bollen mot mål. Där var Lillstins som vanligt högst på boll och nickade förbi målvakten mot bortre stolpen, där plötsligt Bror dök upp. Han kastade sig med skallen först mot bollen. Summa summarum: Både Bror och boll i nät + en 2-1-ledning för MIF. Men vem gjorde egentligen målet? Nickade Bror bollen och om han gjorde det, var den redan över mållinjen när han träffade lädret med skallen?

Bara några minuter senare såg Magnus ut att få chansen att bli tvåmålsskytt. Marcus Magnusson la från kanten en boll upp till sin namne Johansson, som i sin tur la bollen ner mellan Gånghester/Målsryds mittbackar till Magnus, som kom perfekt i löpningen. Passningen i djupet blev dock liiiite för brant och målvakten hann först. Magnus skulle dock strax få ett nytt läge, i matchens 65:e minut. På en hörna av Mackan Johansson nickade Lillstins mot mål, men den räddades ut. Bror gick på returen, men skottet räddades med handen av en svartklädd försvarare. Straffen tog Magnus hand om och det ljöd ”boom” mellan träden i Parken när han smackade in 3-1.

Det kunde ha blivit ett tredje mål för Magnus, fyra minuter senare, efter en crossboll från Pontus. Magnus plockade upp bollen och drev mot mål, flitigt uppvaktad av en försvarare. Han kunde lossa av sitt hårda skott, men bollen gick strax utanför målramen. I 70:e minuten såg det istället ut som att Gånghester/Målsryd skulle få med sig ett mål till, även då på en hörna. Åter stod det en svart spelare fri, men hans skott rensades undan på mållinjen av en gulklädd.

Med dryga kvarten kvar gick Gånghester/Målsryd ner på trebackslinje och försökte pressa på framåt. Istället var det emellertid Månstad som utökade ledningen, i matchens 76:e minut. Marcus M nickskarvade till Lillstins som i sin tur nickskarvade vidare till Storstins. Mathias löpte i djupet och kunde säkert sätta 4-1 till MIF. Efter 83 minuter la Magnus bollen in till Lillstins, som gick på skott, men bollen tog stolpe ut. I och med att Gånghester/Målsryd flyttade upp skapades ytor i vårt anfall, vilket gjorde att vi fick se flera fina MIF-chanser i slutet av matchen. Månstadförsvaret stod i sin tur upp bra, vilket gjorde att majoriteten av chanserna signerades MIF. 4-1 stod sig dock matchen ut och vi rodde i och med det hem säsongens första hemmaseger.

Nästa match spelar vi redan på tisdag, 26/5 kl. 19.00, borta mot Rångedala på Furuvi. Vi ses där!

…visst ja, hur var det nu med 2-1-målet? Var det Bror eller Lillstins som gjorde det? Efter matchen frågade vi Bror om saken, då han ju trots allt var närmst såväl boll som mållinjen när bollen flög in i nät:

”Njae, den snuddade nog lite i håret….”

Dagens domare Alija Slijepcevic tillskrev emellertid Lillstins målet.