Nya tag på fredag…

I bortamatchen mot Grimsås var det inte mycket snack om saken: Grimsås var helt enkelt det bättre laget.

Det såg bra ut inför matchen: Fart på uppvärmningen trots värme och peppade grabbar. Solen värmde lite lagom och när det drog igång för match valde vi runt bänken att hålla oss nära Jocke Remstam, som varit förutseende nog att packa med sig sin död-åt-alla-mygg-maskin (som jag inte vet det korrekta namnet på).

Myggen blev dock snabbt ett sekundärt problem, för det dröjde inte längre än två minuter innan Grimsås hade gjort 1-0. Plötsligt blixtrade de till i en snabb omställning på sin högerkant och Sebastian Folke satte bollen i nät. Månstad var nära att kvittera ett par minuter senare, när Grimsås målvakt hade tvål i handskarna och tappade bollen mellan benen. Han lyckades dock få tag i bollen igen precis innan Marcus M hann fram för att sno åt sig den.

Det var emellertid Grimsås som var det dominerande laget i första halvlek. Månstad hamnade efter och det blev en dominoeffekt som de inte kunde hejda. Grimsås rullade runt och nyttjade sina lägen. När bollen studsade mellan spelare på vår högerkant, i minut 23, och hittade ner i djupet till Sebastian Folke, la han påpassligt en långboll över Johan, som inte hann tillbaka in mot mål.

Med ett par minuter kvar till halvtidsvila ökade Grimsås på till 3-0, då Jakob Falk var framme på en retur och enkelt kunde sätta bollen i mål bakom en chanslös Johan.

Jag skulle gärna säga att matchbilden blev helt annorlunda efter halvtidsvilan, men det kan jag inte riktigt uttala mig om. Eftersom det var mitt i veckan-match avvek jag i halvtid för att åka hem och lägga sonen. Att döma av Jannes sms ”Nya tag på fredag” på kvällen så var inte heller andra halvlek mycket att hänga i varken julgran eller midsommarstång. Något mer mål för Grimsås blev det dock inte och efter att ha hört mig för berodde det dels på att Månstad spelade upp sig något, dels att Johan briljerade i målet, dels att värmen slutligen tog ut sin rätt på båda lagen.

Redan på fredag, 15/6, ser vi fram emot att spela match hemma i Parken. Då tar vi emot Marbäck. Domaren blåser igång kl. 19. Vi ses på fredag!

Månstads IF Emelie Magnusson

Av: Emelie Magnusson

Emelie är Månstads IF:s f.d. lagledare med ett förflutet som spelare i både Tranemo IF och Nittorps IK. Lagledarkarriären började i NIK.

12 juni 2018 Kl. 19.00
Grimsborg