Målfest mot Sjötofta!

Härligt många mål i Månstadparken när MIF tog emot Sjötofta.

Värmeböljan hänger kvar lika envetet som förkylningsbaciller på en förskola. Dagen innan matchen mot Sjötofta började Marcus M därför sitt propagerande för Resorb: ”en idag och en imorgon” och Tranemo apoteks hyllor med vätskeersättning ska enligt inte speciellt säker uppgift gapa tomma. Kanske var det vätskeersättningen, kanske Jannes förmaning om att vi under inga omständigheter fick underskatta Sjötofta, eller något annat som gjorde att det var full fart på MIF-spelarna, värmen till trots. Medan Janne smälte bort i MIF-overallen vid sidan av plan, syntes det på mif-spelarna inget spår av värmen, mer än detaljen att tröjorna ganska snart såg väldigt blöta ut.

Det dröjde inte länge innan Månstad tagit ledningen. Gurra, som spelade yttermittfältare denna match, var framme redan i 7:e minuten och satte 1-0. ”Tjoho!” ropade den lycklige målskytten och tog ett glädjeskutt. Månstad nätade efter knappa fem minuter igen, på frispark från Alexander C. Han la bollen in mot mål och både Marcus M och Sjötoftas målvakt hoppade upp. Bollen gick dock över dem och in i mål, men då blåste domaren av för offside. 2-0 kom istället i 17:e minuten. Marcus J drev ner på vänsterkanten och vände snyggt innanför sin back vid kortlinjen. Han spelade snett inåt bakåt mot Pontus, som var omringad av försvarare. Fötter överallt men Pontus hade längst tår och petade bollen i mål.

I 23:e minuten fälldes Marcus M och Alexander Ö tog hand om straffen. Inget snack; han satte säkert 3-0 till Månstad.

Målen började alltså trilla in och jag började fundera på när Marcus M skulle näta. Resorben från dagen innan hade kanske verkat lite för bra, för en mycket peppad Marcus ska enligt säkra källor ha hävdat att han skulle göra fyra mål i matchen, för att tidigt kunna vara med i kampen om skytteligatiteln. Några fyra mål i matchen blev det inte för Marcus, men det fjärde målet för Månstad, det gjorde han i minut 30.

Brorsan Pontus växlar ju, som ni vet, mellan backlinje och anfall och verkade även han sugen på att göra mål. I 50:e minuten gjorde han sitt andra mål i matchen. Oskar kom in i andra halvlek och gjorde precis som i matchen mot Redväg; bara klev fram och smäckte in ett mål. Från högerkanten la han en riktig pärla mot mål. Bollen dök över målvakten och in vid bortre stolpen.

I 77:e minuten sattes slutresultatet då Marcus Johansson satte 7-0. Speaker-Sören, Elfsborgsfan, lät sig inspireras av IFE-matcherna och ropade ut ”7-0 av Marcus….” varpå publiken svarade ”Johansson”. Härlig stämning och en perfekt uppvärmning inför helgens brännbollsturnering (mer Resorb!!!).

Sjötofta hade inte mycket att säga till om matchen igenom, utan det var Månstad som var bollförande. Att säga att det var spel mot ett mål är dock inte helt sant. Sjötofta blixtrade till och var snabba i anfall, även om de inte tilläts hålla bollen tillräckligt för att skapa så många anfall.

Nu laddar vi med mer Resorb, för imorgon, lördag är det dags för brännbollscup med knytkalas i Parken på kvällen (anmäl dig till eventet ”Brännbollscupsknytkalas” på facebook!). Nästa fotbollsmatch är borta mot Grimsås, tisdag 12/6 kl. 19.00, men vi ses redan imorgon på brännbollscupen!

Månstads IF Emelie Magnusson

Av: Emelie Magnusson

Emelie är Månstads IF:s f.d. lagledare med ett förflutet som spelare i både Tranemo IF och Nittorps IK. Lagledarkarriären började i NIK.

31 maj 2018 Kl. 19.00
Månstaparken