Klara för kval till 5:an!

I säsongens näst sista match spelade MIF till sig en kvalplats till femman!

Med två matcher kvar av hösten var det en ynka poäng som krävdes för att säkra andraplatsen i tabellen och därigenom knipa kvalplatsen till femman. Nervositeten låg i luften, när spelarna började trilla in i omklädningsrummet. Det hade pratats om att äta pizza tillsammans efter matchen, för att fira kvalplatsen, men vi tänkte verkligen inte ställa ut skorna i tron om att pizzan var given.

Janne gick igenom taktiken inför matchen medan omklädningsrummet fylldes av doften av liniment och chinastick. Frenetiskt gnuggades benmusklerna igång innan grabbarna klev ut på plan.

Månstad inledde inte matchen övertygande. Stolpträffen efter 1 minut av matchen stod Sjötofta för, efter att vi slarvat i backlinjen. ”Vad håller vi på med?” muttrade Janne nervöst medan han betraktade Månstads Bambi på hal is-spel. Nåja, Månstad hittade snart balansen. Typ. I minut 4 fälldes Bror ett par meter utanför Sjötoftas straffområde och frisparken tog Mange hand om. 0-1 till MIF och Månstad började med det jobba sig in i matchen och öste på framåt. Det dröjde dock till minut 17 innan Jakob Rönn hade ökat på ledningen för MIF.

I 37:e minuten fälldes Mange i straffområdet. Han tog själv hand om straffen och blev med det tvåmålsskytt. 0-3 till MIF men Manges målskytte var inte slut där. I 52:a minuten blev han tremålsskytt. I 77:e minuten ökade Månstad sedan på till 0-5. Gurra passade fram till Andy som smäckte upp bollen i främre krysset.

Månstad kanske inte stod för det bästa spelet alla gånger, men effektiviteten fanns. Lite rörigt blev det framåt slutet av matchen,. när vi bytte friskt mellan bänk och plan. Sjötofta gav sig inte och utnyttjade att Månstad hade lite svårt att hitta rätt. I 86:e bjöd Jonas Müller på ett snyggt nickmål, på hörna. Minuten senare smällde det till igen, när Joakim Asplund la en frispark och bollen smet mellan handskarna på Michel och in i nät. 2-5 och bara några minuter kvar av matchen kunde väl Sjötofta ändå inte hota Månstad? Ändå pustade månstadfansen av lättnad när bollen såg ut att gå i vårt mål igen, men smet precis utanför.

När domaren sedan blåste av matchen var segern ett faktum och vi samlades i omklädningsrummet för segersång. Därefter blev det den där efterlängtade pizzan och sedan fotboll hemma hos Miche.

På söndag, 1/10 kl. 15.00 hemma i Parken, är det dags för sista matchen för säsongen innan det är dags för kval. Söndagens motståndare är Ljungsarp, vilka knep en poäng denna helg mot seriesegrarna Äspered. En tuff match väntar med andra ord.

Bilder från matchen: