Härlig avslutning på våren

Förra året jämförde Marbäcks tränare MIF-grabbarna med Islands landslagstrupp i EM. Då slutade det med seger för MIF.

I år har MIF gått som tåget, tvåa i tabellen med nio segrar på 12 matcher inför bortamötet mot Marbäck, som var sista motståndet innan sommaruppehållet. Marbäck har haft en desto tuffare vår, och låg åtta. På pappret såg det ut som seger för Marbäck, men ”i den här sporten kan ju allt hända” som man säger. Förra året trotsade vi oddsen och tog hem segern trots spel med två man kort i över halva matchen. Inget är alltså klart innan domaren blåst av för 90 minuter.

I årets möte mot Marbäck tog Månstad ledningen i 28:e minuten, där Mange satte 0-1 efter en tilltrasslad situation. Sedan utökade MIF till 0-2 genom ett av årets nyförvärv – Jakob. Månstad spelade bra, om än något stressigt. Försvarsmässigt var det stabilt, men något misstag bjöd emellanåt Marbäck på någon chans. I 38:e minuten fälldes en marbäcksspelare i vårt straffområde och Peter Carlborg kunde sätta 1-2.

I 62:a minuten satte sedan Besim Plavic kvitteringen när han snyggt nickade in 2-2, efter att ha smugit in mellan våra mittbackar. Nervöst! Marbäck hade vind i seglen och skapade många farliga lägen. Månstad hade dock det där som är svårt att sätta fingret på; det där som gör att man ligger i toppen på tabellen. Medan Marbäck sköt ribba ut var marginalerna på vår sida och i 87:e minuten satte Marcus J segermålet för MIF. 2-3 och ytterligare en seger för Månstad!

Nu tar vi sommaruppehåll, så ses vi hemma i Parken fredag 11/8 kl. 19.00 då vi tar emot Redväg.