Det viktigaste

Inte ens med lite god vilja går det här att kalla för ett referat.

Jag fick en gång kommentaren från en kollega, även hen svensklärare, att de texter jag skriver här efter matcherna väl inte riktigt kan kallas för referat . Som svensklärare kan jag inte annat än att hålla med, för hade jag bedömt mina texter som regelrätta referat så hade de blivit solklara F, även det här, för ett referat ska innehålla det viktigaste – inget annat, så att hoppa över att skildra de 7 mål Kinnarp/Slutarp gjorde, i vårt bortamöte mot dem, är ju inte riktigt korrekt. Ja, vi förlorade. Nej, jag vill inte skriva om det, så jag nöjer mig med att berätta om de två mål vi gjorde – för de sekvenserna gjorde vi jävligt bra:

I 27:e minuten stod Simon, Marcus M och Robin S för ett mönsteranfall. Klapp, klapp så hade Simon lagt ut bollen till Marcus; Marcus hade passat in till Robin; Robin hade siktat, skjutit och så snyggt kvitterat till 1-1. Jubel utbröt från MIF-bänken och enda klagomålet kom från min 4-åring som deklarerade att han blir ”rädd när ni skriker så” varpå denna oerhört förstående mamma svarade att ”det får du leva med”.

I 64:e minuten var det åter Simon som fördelade boll, men denna gång ut till Mackan J. Han la ett inlägg mot bortre där Bonander klev fram och smackade in bollen i mål.

Ett referat ska alltså innehålla det viktigaste – inget annat. Det har väl dock aldrig riktigt varit min grej i de här texterna. Så, även om jag vet att ”det viktigaste” i detta referat egentligen ska vara det viktigaste från matchen, så väljer jag att avsluta med något annat ”det viktigaste”. För istället för att sätta mig och skriva ett genomarbetat referat ikväll, så gick jag en promenad och lyssnade på ett sommarprat från 2012, av Björn Lindeblad – en man som levt som thailändsk skogsmunk. Efter det valde jag bort att skriva om de insläppta målen, helt enkelt lämna de sekvenserna av matchen bakom oss, och fokusera på russinen i kakan. Lindeblad sa så här: ”Det viktigaste är inte med vilken kvalitet vi gör något. Det viktigaste är hur vi mår efteråt.”