Bara att göra mål nästa match också Gripen!

"Ni vann ju sist, så nu är det väl vår tur?" frågade Gånghester/Målsryds lagledare lite retoriskt, medan lagen värmde upp på planen, som fortfarande var blöt efter dagens kraftiga regnskurar. Och deras tur blev det.

Det var en match med gott om målchanser, men vad gäller utdelningen så var det Gånghester/Målsryd som drog det längsta stråt.

taktikgenomgång i solen taktikgenomgång

Redan efter 4 minuter kom den första farliga målchansen. Gånghester/Målsryd kom på inlägg från sin vänsterkant, med ett ”snett inåt bakåt”-pass mot straffpunkten. Pontus halkade till precis när han skulle rensa undan bollen, vilket gav skottläge för den svartklädde spelaren. Bollen smällde dock till i ribban och MIF kunde plocka upp och vända till anfall.

1-0 var emellertid inte långt borta. I 5:e minuten hittade en hårt lagd hörna Erik Matssons fötter och bollen gick i nät. Ett mycket stressat MIF-försvar hade svårt att hitta rätt i markeringen vid fasta situationer och när vi väl fick tag i bollen i spelet var anfallen korta och med alltför hårt fokus framåt. Vi spelade dock upp oss ganska snart, även om vi fortfarande hade lite bråttom fram i uppspelsfasen. Efter 15 minuter la Gurra en frispark från mittlinjen, som Ivarsson var högst på. Nicken tog dock i ribban och ut.

Det såg sedan ut att bli utökad ledning för Gånghester/Målsryd, efter halvtimmen av matchen gått. Deras Henrik Wilbert rusade fram i straffområdet. Bror var bredvid honom och Johan kom ut. Här blev det en kort tvekan om vilken MIF:are som skulle gå på boll, så när Wilbert petade förbi Johan så fälldes han av densamme. Robin Lygnelid klev fram och la straffen, men nätningen uteblev då bollen smet strax utanför Johans vänstra stolpe.

Ytterligare en ribbträff hann det sedan bli innan halvtidspaus, signerad Gånghester/Målsryd. En frispark vid mittplan passades ut på vänsterkanten, och ur sned vinkel tog spelaren skott. Johan var på den så att bollen tog i ribban. Returen rensades sedan undan av Pontus.

John byts in

Andra halvlek började vi betydligt bättre än första. Vi rullade boll och hittade inspelen på mittfältet. ”Vi börjar ju andra bättre i alla fall!” utbrast då Janne och som den vidskeplige lagledare jag är började jag instinktivt rabbla ut ”Peppar, peppar, ta i….” medan jag desperat kastade blickar åt virket i avbytarbåset. Ja, då kom ju givetvis 2-0-målet. Halvleken var bara 4 minuter gammal då Tobias Nilsson tog hand om en frispark vid mittlinjen. Han drog till mot mål och Bonnen, som till andra halvlek tagit plats innanför målramen, fick det bländande solljuset i ögonen. Han sträckte ut och fick fingertopparna på bollen, men den tippade ner bakom honom och in i mål.

Dags för plan B: vi ändrade om till 4-4-2. Magnus gick upp på anfallet och Marcus M gick ut på kanten istället för honom. Marcus J flyttade då ner på innermittfältet bredvid Ivarsson, istället för Marcus M. Det gav snabbt resultat. Efter 58 minuter satt bollen i nät, men på pappret förblev det blankt. Lillstins hade utmanat sin back och vridit runt precis vid kortlinjen. Därifrån hade han, genom att kasta sig ner med benen först mot boll, fått in ett pass till Mange, som fri kunde smacka bollen i mål. Domaren blåste dock av samtidigt som Manges dojor träffade bollädret, för att bollen hade varit över kortlinjen.

MIF:s första mål kom istället i 63:e minuten. På en hörna var det mycket bröt och krig framför mål, men det var John som fick in bollen. Målvakten kastade sig och fick handen på bollen, men då hade den redan gått in över mållinjen. Vi hade vid det här laget satt ordentlig press mot Gånghester/Målsryd och skapade många chanser att kvittera. En stor förändring sett till inledningen av första halvlek!

I 75:e minuten la Ivarsson hem en pass till Marcus M, som la ett inlägg där bollen gick över målvakten. Vid bortre stolpen kom Bror rusandes, men bollen hann smita utanför stolpen preciiiiis innan Bror hann dit. Efter Gånghester/Målsryds nästa anfall var det istället utökad ledning. Robin Lygnelid pressade sig förbi Pontus på vänsterkanten av straffområdet och satte 3-1 vid bortre stolpen.

Gånghester Målsryd anfaller

I 83:e minuten kom dock en ny månstadreducering. På en hörna kom Gripen flygande med högerbenet först och han fick därigenom bollen i nät. Nu i efterhand debatteras det flitigt huruvida det verkligen var Gripens måltå som var sist på bollen eller om det i själva verket var en gånghester/Målsryd-spelare som petade in ett självmål, så vi får helt enkelt konstatera att Gripen får göra mål i nästa match också, för att verkligen säkerställa ett första mål i A-laget.

3-2 och ett Månstad som jobbade hårt för att plocka med sig en välförtjänt poäng. På en hörna var Pontus framme vid bortre stolpen, men han fick inte riktigt träff på bollen och vi fick konstatera att vi trots en väl genomförd andra halvlek inte fick med oss någon poäng.

Vi jobbar oss dock allt närmre poängtag och om vi får till det fina spelet från dagens andra halvlek genom en hel match, ja då blir det tre poäng! Nu dröjer det en vecka innan det är match igen. På fredag nästa vecka (4/9) är det match hemma i Parken kl. 18.15 då vi tar emot Rångedala. Vi ses då!

28 augusti 2015 Kl. 18.30
Målevi