Äntligen seriepremiär

Efter ca 35 träningar och 2 träningsmatcher var det äntligen dags för seriepremiär.

Denna gick av stapeln hemma i fina Månstaparken. Med tanke på att det bara tränats i stort sett hela våren –  har mattan (gräsmattan) blivit väldigt grön och fin. Vädret var även med oss denna gången då det var strålande sol och 28 grader varmt.

Efter att ha gjort en väldigt bra insats i träningsmatchen mot Redväg hemma i parken och en mindre bra insats borta i Borås mot Norrmalm var det ett väldigt suget Månstad som skulle ta sig an Marbäck i säsongens första seriematch.

Första halvlek börjar ganska nervöst från båda lagen då det är många felpass och en aningen stelt. Berodde kanske på att vi för en gångs skull fick ta in publik redan från första seriematchen.
Men det skulle inte dröja länge innan Marbäck tar ledningen via Bekim Haxha efter lite trollande i straffområdet kunde han rulla in bollen intill Kisch vänstra stolpe.

Vi spelade stundtals riktigt bra fotboll och jag (Daniel Johansson) kände att det här kommer bli en bra kväll. Vi skapade några halvchanser men Marbäck var inte ofarliga. Framförallt var dom sylvassa i sina kontringar.

Efter 28 minuter får vi en hörna som blir väldigt tilltrasslat i deras straffområde där tillslut Marcus Magnusson lyckas lägga bollen i nät. Nu tänkte vi på bänken att nu släpper nog nerverna lite. Men Marbäck gav inte upp sina kontringar och Kisch fick göra några riktigt bra räddningar på deras frilägen. Jag räknade målchanserna till 5-4 till våran fördel i första halvlek men den slutar alltjämt 1-1

I Pausen pratar vi om att en av backarna måste ta djup eftersom dom har en som är riktigt snabb och gärna kontrar.
Och att vi skall fortsätta rulla boll för jag tror att vi kommer orka mer än Marbäck.

Andra Halvlek börjar lite nervöst också. Och efter ca 12 minuter får Marbäck ett friläge den 4e i ordningen och denna gången lyckas inte Kisch stå emot. 2-1 till Marbäck och dom får ny energi.

Matchen böljar fram och tillbaka och ingen vågar riktigt ta tag i det. Vi skapar några chanser och Marbäck likaså. Bland annat har vi en skarv som tar i ribban men vi är inte riktigt beredda på detta och returen rinner ut till en Marbäck spelare.

I matchminut 82 får Kamer Preteni bollen i straffområdet och han trollar lite med våra spelare och tillslut kan han lägga in bollen i nät. 3-1 till Marbäck och en rejäl uppförsbacke. Inte vad jag hade väntat mig. Vi får dock göra en hel del byten i andra halvlek så folk fick spela på lite ovana positioner vilket gör att det blir lite oreda i laget.
Vi flyttar upp Daniel Magnusson från sin mittbacksposition för att försöka skapa lite oreda. Men vi orkar inte riktigt upp och det skapas egentligen inte många vassa chanser.

Men så i matchen sista sekvens så trollar sig Markus Johansson förbi en försvarare och dribblar även av målvakten och lyckas tillslut slänga sig för att slå bollen i mål. 3-2 kom lite försent.

Vi får ta med oss att vi lyckas göra 2 mål och att med lite mer skärpa så hade vi gjort några till, samtidigt skall man också säga att Marbäck kunde gjort något mer också om det inte varit för Kisch storspel.

Stort tack till all publik som hittade till parken denna afton. Jag hoppas att vi ses söndag den 4e juli då vi spelar nästa hemmamatch.

Daniel Johansson, tränare

Av: Daniel Johansson