Tredje gången gillt

Nu är det dags att gå in i säsong nummer tre med mig som tränare. Vi har haft två säsonger med Corona vilket inneburit att vi bara har spelat halv serie. Men vi har ändå tränat för att spela en hel serie och i år är inget undantag mer än att det nu faktiskt blir en hel säsong. Alltså min första ”riktiga” säsong!

Det skall bli väldigt spännande att få en hel säsong och se om träningen vi lagt ner under försäsongen kan ge oss en skjuts uppåt i tabellen. Förra året lyckades vi plocka hem 11 poäng vilket gav oss en 9:e plats. Men i år siktar vi högre än så.

Tankarna inför säsongen rör främst glädjen över att vi lyckas ha ett herrlag i Månstads IF! Både Svenljunga och Redväg har inför denna säsong fått lägga ner sina verksamheter vilket är väldigt tråkigt. Men det bevisar också hur familjärt och starkt vi står här i Månstad.

Förväntningarna från min sida, om alla är friska och skadefria, är att vi i år faktiskt blandar oss i striden om den övre halvan av tabellen, toppstriden om ni så vill. Vi har fått tillbaka ett par gubbar som varit borta något år och vi har förstärkt truppen med några namn; vilket gör att konkurrensen ökat och truppen ser starkare och bättre ut än vad den gjort tidigare under min tid som tränare.  Vi har tagit stora steg för varje säsong, men i år hoppas jag att vi tar det sista steget till att vara med och slåss i varje match. Förhoppningsvis, om grabbarna har lyssnat, så kommer vi att spela en rolig fotboll och kämpa i varje duell.

Det har som sagt skett en del förändringar i laget under försäsongen. Till den positiva biten hör att vi fått in fyra som gör comeback och fyra nya spelare. Under hösten använde vi oss också av fyra juniorer som spelar med Länghem/Månstads juniorlag men som är dubbelregistrerade. Så dessa grabbar kommer vi även att ha användning av under årets säsong.

Ledarstaben utgörs liksom förra året av mig som huvudansvarig, Roger Nilsson och Mikael Björendahl som assisterande tränare. Christer ”Älgen” Claesson och Ingemar ”Bagarn” Johansson som lagledare.

Jag har tidigare spelat i klubben i en och en halv säsong (sista säsongen tog slut tidigare än beräknat p.g.a. en svår knäskada). Nu går jag in på mitt 3:e år som tränare för klubben och jag känner att anledningen till att vi lyckas behålla ett herrlag i seriespel är att vi har en väldigt familjär känsla inom klubben. Alla är välkomna och framförallt har vi personer inom föreningen som visar ett enormt engagemang och hjärta för klubben. En styrka vi har som förening är att fotbollen och styrelsen har börjat jobba väldigt tätt ihop och det gynnar alla inblandade. Oavsett om man är spelare, ledare, tränare eller åskådare är man alltid varmt välkommen. Jag är väldigt stolt över att få vara en del av Månstads IF.

Daniel Johansson, tränare

Kategori: Fotboll